maanantai 10. lokakuuta 2011

Tenttipaniikki, koti-ikävä ja Systembolaget

Mitä tein vuosi sitten? Kuuntelin tätä biisii ja istuin turvallisesti kotona Suomessa.


Tasan kahden viikon päästä on ensimmäinen iso tentti tälle vuodelle: Hengitys ja verenkierto. Ihmiset alkaa olla stressaantuneita, luettavaa on ihan sairaasti ja englannin kielisen vastauksen tuottaminen ei ainakaan mulle oo mikään peace of cake.

Nämä on niitä hetkiä, kun tulee ajatelleeksi koto-Suomea ja tulee ikävä kaikkia läheisiä ihmisiä. Ennen kaikkea mä oon oppinu arvostamaan suomalaista yhteiskuntaa uudella tavalla. Ihmiset Suomessa on edelleenkin tylsiä ja kiittämättömiä, noin yleistettynä, mutta yhteiskuntarakenne on mun mielestä maailman parhain. Jos mä mietin esim. opiskelijan asemaa Suomessa, niin se 500 euroo + opintolaina + Kelan ateriatuki, jolla opiskelijalounaan saa noin 2 eurolla on aika huikee paketti noin globaalissa vertailussa. Esim. täällä Ruotsissa opintotuki on vaan vajaa 300 euroo, päälle saa toki ottaa sit lainaa.

Niin ja Suomessa saa shoppailla Alkossa 18-vuotiaana. Ruotsissa on pakko olla 20-vuotias, että saa ostaa mitään Systembolagetista. Kuitenkin baareissa saa juoda jo 18-vuotiaana, koska baari on kuulemma jotenkin turvallisempi ympäristö. HAH! Jos sä olet humalassa baarissa, niin sut heitetään kadulle, miten se on muka turvallisempaa?!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti