tiistai 11. lokakuuta 2011

Kielivammainen

Herään aamulla kylmyyteen kämpässäni. Parvekkeen ovi on huonosti tiivistetty, pitäisi taas käydä valittamassa, en jaksa välittää. Raahaudun yliopistolle pienryhmämme tapaamiseen, aiheena trombosyytit ja veren hyytyminen. Keskustelu käydään ruotsiksi, ymmärrän kyllä, mutta en saa sanaa suustani. Ei minun toisaalta tarvikaan, kun ryhmä pursuaa ihmisiä, jotka tykkäävät olla äänessä.

On turhauttavaa osata asioita suomeksi ja englanniksi, mutta olla kykenemätön ilmaisemaan niitä ruotsiksi. Toisaalta mun on täytynyt oppia kuuntelemaan ihmisiä. Lukiossa mä olin aina se, jonka oli pakko olla äänessä, koska mä tiesin faktat ja suomalaiset on sellasia nyhvelöitä, jotka ei osaa puhua edes omalla kielellään. Täällä ketään ei voi vähempää kiinnostaa, vaikka sais jonkun nörttileiman. Ihmiset tykkää pätemisestä ja sen kuuntelemista. Tosin mua on alkanu ärsyttään sellainen turhanpäiväinen päteminen. Siis sellanen kirjojen kyseenalaistaminen ja muka-kriittisyys, kun haluaa antaa itsestään fiksun kuva. Se on sellasta tyhjien tynnyrien kolinaa...

Toisaalta mä huomaan sen, että ihmiset suhtautuu muhun eri tavalla nyt, kun en voi puhua niin paljon. Ehkä mä en ole niin pelottava, kun en voi tuoda ilmi radikaaleja mielipiteitäni. Tosin mua ärsyttää se, että tunnen itseni niin yksinkertaiseksi ja tyhmäksi, mä oon kuitenkin tottunut käyttämään kieltä aika nokkelasti.

Ryhmätapaamisen toinen puolisko käsitteli Ronja Ryövärintyttären (eiks tää oo joku satu) agnstihuutoa. Kuulostaa ehkä friikiltä, mutta tehtävän tarkoituksena oli ymmärtää äänen muodostuminen. Menin yliopiston kirjastoon lainaamaan Martinin fysiologian ja anatomian kirjan, kun Guyton sisälsi niin vähän tietoa. Näin jälkeenpäin harmittaa, että ostin Guytonin. Siinä on niin paljon sellasta paskan jauhantaa. Martinissa on asiat loogisesti, selkeästi ja silleen jämptisti. Pitäisi opetella kaulan alueen anatomiaa, fysiologiaa ja histologiaa... Thyroid cartilage, arytenoid cartilage, cricoid cartilage, epiglottis, glottis, sternum, hyoid bone, larynx, corniculate cartilage, vocal cord, ligaments and the list can go on and on... BTW en ymmärrä, miksi naisten pitää käyttää korkkareita kirjaston lukusalissa ja sit vielä ravata ympäri salia, että kaikki varmasti kuulee sen kolinan... I can not concentrate...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti