lauantai 15. lokakuuta 2011

Kaiken maailman homppeleita




Ruotsissa on tunnetusti paljon homoseksuaaleja. Se ei ole vain suomalainen ennakkoluulo ja klisee. Meillä lääkiksessäkin on useampi homoseksuaali. Ei ne täällä Ruotsissakaan kuitenkaan tuo seksuaalisuuttaan mitenkään erityisesti esille, mutta kyllä sen huomaa käyttäytymisestä ja pukeutumisesta. Ero Suomen ja Ruotsin välillä näkyy mun mielestä selkeästi juuri mieskulttuurissa. Täällä ei oikeastaan ole sellaista ”äijäkulttuuria”. Päihteiden käyttö on aika vähäistä, ei ole inttijuttuja ja muodikkaasti pukeutuminen on täysin normaalia. Ruotsalaisilla miehillä onkin tosi hyvä itsetunto. Suhtautuminen homoseksuaaleihin opiskelutovereihin ei ole ollenkaan negatiivista.

Ihmisenä mä olen aina ollut suvaitsevainen ja mä tykkään siitä, kun ympärillä on erilaisia ihmisiä. Ruotsiin muutto ei ollut mulle siis mitenkään kulttuurishokki mieskulttuurin osalta. Täällä on sellainen rento ilmapiiri, ei tarvi yrittää esittää mitään.

Toki ruotsalaiset on pinnallisia, mutta pinnallisuus kohdistuu enneminkin omaan itseen. Mun mielestä ehkä ennemminkin Suomessa ihmiset kattoo pitkin nenän vartta ja miettii, kenen seurassa viitsii liikkua. Erityisesti lääkisläiset on Suomessa mun mielestä tosi pinnallisia. Muistan, kun kerran eksyin Suomessa lääkisläisten pikkujouluihin. Pöydät oli täynnä ruokaa, joita ihmiset ei kehdanneet syödä. Istuttiin vaan hiljaa tai puhuttiin lomamatkoista itseään edustaen. Täällä lääkisläiset on varsinainen sekalainen seurakunta ja virallisuudesta ei ole tietoakaan.

Palatakseni homoseksuaaleihin, en voi siis ymmärtää tätä Päivi Räsästä. Räsäsen tyttöönkin olen kerran törmännyt, hän opiskelee hammaslääketiedettä Helsingissä. Valitettavasti hänellä on ihan samanlaiset mielipiteet. Ällöttävää junttimaisuuttaa, etten sanoisi. Jokainen meistä haluaa rakastaa ja tulla rakastetuksi. Ei kellään ihmisellä ole oikeutta tuomita kahden ihmisen välistä rakkautta oli sitten kyse miehistä, naisista tai miehestä ja naisesta. Antaa kaikkien kukkien kukkia, sillä tässä maailmassa ei ole ikinä liikaa rakkautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti